PROGRAM ZAJĘĆ EDUKACYJNO – CZYTELNICZYCH W ZACZAROWANEJ KRAINIE BAJEK I BAŚNI
CELE EDUKACYJNE:
- wprowadzenie dzieci w świat literatury
- ukazanie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych
- przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek
- nauka obcowania z literatura w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko – teatralne, plastyczne i wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w sali przedszkolnej
- zapoznanie dzieci z biblioteką oraz jej zbiorami przeznaczonymi dla uczniów klas młodszych
- zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z biblioteki
- wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek
- zaznajomienie sześciolatków z utworami J.Tuwima, J. Brzechwy, Cz. Janczarskiego i twórczością bajkopisarzy
- wprowadzenie dzieci w przyjazny świat przyrody
- zapoznanie z życzliwym i bliskim światem zjawisk z najbliższego otoczenia, z roślinami, zwierzętami i ożywionymi zabawkami
- zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi
- rozumienie przesłania moralnego baśni – uwrażliwienie na krzywdę ludzką
- rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją
- integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę
Osiągnięcia uczniów po zrealizowaniu programu edukacyjno – czytelniczego.
- Uczniowie chętnie czytają wiersze J. Tuwima i J. Brzechwy oraz utwory baśniopisarzy.
- Chętnie biorą udział w konkursach i przedstawieniach szkolnych.
- Z dużym zaangażowaniem wykonują prace plastyczne dotyczące omawianej tematyki.
- Słuchają uważnie ze zrozumieniem czytanego utworu.
- Zostają czytelnikami biblioteki szkolnej.
- Umieją samodzielnie wybrać książkę dla siebie.
Tematyka zajęć I. Wycieczki z klasą „O” do biblioteki szkolnej
- Wycieczka do czytelni biblioteki szkolnej
- zwiedzanie wystaw plastycznych i książkowych w czytelni
- wspólne przeglądanie czasopism dziecięcych: Kubuś Puchatek, Ciuchcia, Świerszczyk
- czytanie wybranych opowiadań, ciekawostek i zagadek
- Wycieczka do wypożyczalni
- zapoznanie dzieci z księgozbiorem dla najmłodszych
- krótka pogadanka bibliotekarza na temat poszanowania książek
- czytanie bajki Cz. Janczarskiego „Elementarz wiewióreczki”
- rozmowa z dziećmi na temat „Życzenia książki”
- Nie zaginaj rogów, nie pisz i nie rysuj po książce!
- Nie czytaj przy jedzeniu!
- Zaznaczaj zakładką przerwę w czytaniu!
- Myj ręce przed czytaniem!
- przekazanie „Życzeń książki” dzieciom i wywieszenie ich na gazetce w sali przedszkolnej
- Wycieczka do biblioteki publicznej
- zwiedzanie Oddziału dla Dzieci i wypożyczenie kompletu książek
- Wycieczka do Gimnazjum
- zwiedzanie szkoły i biblioteki
- zapoznanie z aktywem bibliotecznym
II. Cykl zajęć poświęconych twórczości J.Tuwima i J. Brzechwy pt. „Moje ulubione wiersze” - aktyw z biblioteki gimnazjum uczestniczy w zajęciach poświęconych czytaniu wybranych przez nauczyciela utworów
- Konkurs plastyczny
- wykonanie rysunku do dowolnego wiersza J. Brzechwy
- wystawa prac
- Inscenizacja wiersza J. Tuwima „Warzywa”
- wykonanie rekwizytów do przedstawienia
- wykonanie zaproszeń dla rodziców, nauczycieli i kolegów z klas młodszych
- przedstawienie
- Konkurs pytań do wierszy J. Tuwima
- uczestnicy odpowiadają kolejno na pytania
W jakich wierszach bohaterami są:
- babcia i kurka (W aeroplanie)
- Murzynek (Bambo)
- pan Hilary (Okulary)
- wieloryb (Pan Maluśkiewicz i wieloryb)
- pani słowikowa (Spóźniny słowik)
- ciocia (Grzesiu kłamczuchu i jego cioci)
- alfabet (Abecadło)
- dziadek, babcia, wnuczek, Mruczek (Rzepka)
- murarz, krawiec, piekarz (Wszyscy dla wszystkich)
- podsumowanie wyników konkursu i wyłonienie zwycięzcy
- rozdanie nagród głównych i pocieszenia dla wszystkich dzieci
- Konkurs z rekwizytami
- każdy z uczestników otrzymuje dwa przedmioty, jego zadaniem jest podanie tytułu wiersza do danego rekwizytu
- okulary (Okulary)
- słoń z porcelany (Słoń Trąbalski)
- kontakt elektryczny (Pstryk)
- samolocik (W aeroplanie)
- radio (Ptasie radio)
- koperta (Grzesiu kłamczuchu i jego cioci)
- pociąg dla dzieci (Lokomotywa)
- marchew, pietruszka, fasola (Warzywa)
III. „Zaproszenie do świata baśni” – cykliczne czytanie baśni : Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia, Brzydkie kaczątko, Bajka o rybaku i złotej rybce, Śpiąca Królewna.
- Odgadywanie zagadek związanych z baśniami:
Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,
A na pięknym balu gubi pantofelek?
(Kopciuszek)
Każda królewna, a tym bardziej ona, Uważać winna na wrzeciona
(Śpiąca Królewna)
W chatce krasnoludków mieszka prześliczna królewna
(Królewna Śnieżka)
Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, Którzy w lesie spotykają chatkę z pierniczka
(Jaś i Małgosia)
Jaka to dziewczynka wędruje przez las z koszyczkiem Pełnym smakołyków dla chorej babci
(Czerwony Kapturek)
W jakiej bajce nieładna kaczuszka zmieniła się w łabędzia
(Brzydkie kaczątko)
- Układanie bajkowych puzzli.
- Zabawy ruchowe:
- Kto złapie złotą rybkę ( dzieci łapią papierowa rybkę na wędkę z haczykiem wykonanym z taśmy samoprzylepnej )
- Co Czerwony Kapturek ma w koszyczku (dzieci odgadują za pomocą dotyku)
- Z jakiej jestem bajki (dzieci przyporządkowują zabawki – pluszaki do właściwych bajek)
- Gdzie jest pantofelek Kopciuszka (dzieci stoją w kole i podają sobie za plecami bucik, jedno dziecko w środku obserwuje i odgaduje gdzie on jest)
- Kto to zgubił (dzieci przyporządkowują przedmioty z bajek do odpowiednich postaci)
- Zadania sprawnościowe :
- Odszukiwanie po śladach Jasia i Małgosi
- Wyścigi Czerwonego Kapturka i wilka
- Odszukiwanie krasnoludków na czas
- Celne wrzucanie smakołyków do koszyczka Kapturka
- Budowanie wieży dla królewny
- Królewski Bal – zabawa dla dzieci w przebraniach bajkowych.
IV. Cykl zajęć: „Spotkanie z Misiem Uszatkiem”
- Czytanie wybranych opowiadań z książki Cz. Janczarskiego: Przygody i wędrówki Misia Uszatka, Gromadka Misia Uszatka, Nowi przyjaciele Misia Uszatka
- Zapoznanie dzieci z bohaterem i jego przyjaciółmi poprzez czytanie opowiadania Przyjaciele i Nowi przyjaciele Misia Uszatka
- Rysowanie misia i jego przyjaciół z podwórka oraz przedszkola i opisywanie ich wyglądu
- Zabawa ruchowa - dzieci podczas akompaniamentu muzycznego naśladuja sposób poruszania się i charakterystyczne glosy zwierząt i zabawek
- Lepienie z różnych wielkości kulek plasteliny, Misia Uszatka przy piosence „Jestem sobie mały miś”
- Wysłuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworów Każdy je to co lubi i Gość
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich ulubionych potraw a także bohaterów opowiadania
- Zabawa „Karmimy zwierzątka” -dzieci przyporządkowują pożywienie do odpowiedniej postaci
- Ocenianie zachowania gościa –Różowego Ryjka
- zabawa tematyczna „Miś Uszatek urządza przyjęcie”- -dzieci podczas zabawy siadają do stołu, podają do stołu , naśladują picie herbaty i jedzenie z talerza
- improwizacja ruchowa „Pieczenie ciasta do muzyki z magnetofonu” -dzieci ruchami rąk naśladują kolejne etapy pieczenia: ucieranie masła z mąką, wybijanie jajek, ugniatanie , otrzepywanie mąki z rąk, wycieranie o fartuch, wałkowanie, wkładanie do picia, ozdabianie kremem, posypywanie orzechami, częstowanie
- Zapoznanie dzieci z treścią opowiadania Droga wolna
- spotkanie z policjantem
- oglądanie munduru i akcesoriów przyniesionych przez policjanta
- rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po ulicy
- zabawa tematyczna „Na ulicy”
- podział dzieci na grupy (samochody i przechodnie), przechodzenie przez jezdnię
- Rozmowa na temat: „Czego nauczył nas Miś Uszatek” - dzieci odpowiadają na proste zagadki o zwierzętach i zabawkach.
Bibliografia
- Andersen J.CH., Baśnie, Warszawa, 1997
- Brzechwa J., 100 bajek, Warszawa, 1978
- Grimm J. i W., Bajki, Warszawa, 1984
- Janczarski Cz., Gromadka Misia Uszatka, Warszawa, 1977
- Janczarski Cz., Nowi przyjaciele Misia Uszatka, Warszawa, 1978
- Janczarski Cz., Przygody i wędrówki Misia Uszatka, Warszawa, 1978
- Januszewska H., Elementarz wiewióreczki, Warszawa, 1968
- Klemba D., Czy znasz wiersze J. Tuwima?, „Biblioteka w Szkole”, 6/1994, s. 26
- Perrault Ch., Bajki, Warszawa, 1976
- Pielachowski.J., Ścieżka edukacji czytelniczo-medialnej, Warszawa, 2002
- Sławek U., Dąbrowska –Duda M., Szlakiem bajkowych zamków, czyli pierwsze spotkanie z biblioteką, „Biblioteka w Szkole”, 2/2002, s. 17-18
- Tuwim J., Wiersze dla dzieci, Warszawa, 1985
- Wioska K., Bajkowy Dzień Dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu”, 5/2003, s. 310-311
- Zgłębicka T., Tydzień z Misiem Uszatkiem, „Wychowanie w Przedszkolu”, 10/2002, s. 607-608
Opracowały: Anna Żuraw i Dorota Gnatek |